Om Waldorf

Pedagogiken som är roten i vår verksamhet skapades av Rudolf Steiner, som levde mellan 1861-1924.

Han var filosof, vetenskapsman, pedagog och tänkare. Han gav idéer om biodynamisk odling, konst, arkitektur, läkekonst, pedagogik, läkepedagogik och mycket mer. 

Idag finns det 1149 waldorfskolor och 2500 waldorfförskolor över hela världen. Av dessa finns 41 skolor och 78 förskolor i Sverige. 

Waldorfskolans läroplan i Sverige, ”en väg till frihet”, omfattar förskola, skola samt fritidshem och har en egen kursplan som är godkänd av Skolverket. Denna används parallellt med den statliga läroplanen för respektive verksamhet. Pedagogerna har ofta både kommunal utbildning och waldorfpedagogutbildning, som är godkänt av läroverket. 

Rudolf Steiner indelade livet i sjuårsperioder där varje sjuårsperiod genomsyras av sin speciella karaktär. 

Den första perioden mellan födelsen till sju års ålder skriver Steiner att barnet ska uppleva världen som god. Under den här perioden bildas stommen, barnets kropp och själ. Barnet utvecklas och lär sig genom efterhärmning i samvaron med oss vuxna som förebilder. Inlärningen sker genom härmning av de vuxna som utför praktiska och konstnärliga arbeten under dagen medan barnen leker fritt inomhus och utomhus. Genom den fria leken lär sig barnen behärska olika sociala koder, de lär sig att lyssna på andra och utrycka sig själva. Genom att se oss vuxna arbeta med glädje väcks barnets egen lust till deltagande och arbetsglädje.

Mellan det fjärde till sjunde året är det enligt Steiner fantasin som karakteriserar barnets inre värld. Av den anledningen har waldorfförskolan inte en kognitiv uppfostran där vi primärt tilltalar barnets intellekt, utan vi försöker inspirera barnets fantasi genom sagor, dockteater, sånger, danser, handarbete samt vardagliga sysslor i köket och trädgården.