Årsloppet med de yngre barnen
När förskolan börjar igen efter sommaruppehållet präglas de första veckorna av att nya barn kommit till i grupperna. Återigen ska vi komma in i dagens, veckans och årets rytm. Vi ska lära känna varandra och bli en ny grupp.
Sensommar och skördetid råder i Regnbågens trädgård. Tillsammans med barnen utforskar vi vad som hänt under sommaren. Röda vinbären äts upp, mynta plockas in och torkas till te. De sista av sommarens blommor plockas in till borden. Rönnbär och nypon plockas och blir till halsband och rumsdekorationer. Inför skördefesten vid Mikaeli skördar vi lök och rotfrukter. Av alla grönsaker lagar vi en välsmakande soppa. Från äppelträden blir äpplena till äppelringar, paj och mos. Barnen får pröva att mala hel säd till mjöl som sedan blir till bröd. Förberedelserna är redan halva festen. Inför varje högtid byggs en stämning upp som efter högtiden klingar av och sakta övergår i nästa högtid.
Efter Mikaeli märker vi att dagarna blir kortare och hösten gör sig påmind genom färgskiftningar i löv och blad. Trädgården förbereds under hösten för vintern. Vi vänder trädgårdslandet, sätter vitlök och täcker med löv. Komposterna läggs om. Vi städar ur vårt trädgårdsförråd och ser om våra redskap och tar in sommarkrukor. Under höstens arbetseftermiddag kommer föräldrarna och bidrar med det som behövs i förskolans trädgård. Det blir en härlig samvaro där föräldrarna är delaktiga till barnens stora glädje. Inne börjar vi tända ljus vid våra samlingar, när det blir mörkare ute gäller det att tända sitt inre ljus.
Inför St Martin ändras rummets stämning vilket även syns på årtidsbordet. Vi gör lyktor som lyser upp i mörkret fram till advent. Vi firar St Martin med en lyktfest där vi tänder lyktor, sjunger och har en liten lyktvandring med barnen. Vi delar bröd med varandra som en symbolisk gest. De äldre barnen bjuder de yngre barnen på egenbakade stjärnkakor. Ute hänger vi ljusslingor och lyktor. Vi sätter ut mat till fåglar.
Vid adventstid börjar vi vår vandring mot jul genom att tända adventsljusen, vecka för vecka. Barnen får klistra stjärnor på årtidsbordets himmel. Vi bakar pepparkakor och sjunger sånger. Vi gör små tomtar som barnen får ta med sig hem till julfesten.
Barnen får se lucia med sitt följe komma sjungande till förskolan runt den 13 december.
Terminen avslutas med julfest, sång, dans och dockspel.
Efter julledigheten får julen klinga av innan julen dansas ut och rummet på nytt ändrar karaktär. Vi gör islyktor och ser till att fåglar har gott att äta. Så fort snön kommit tar vi fram snöspadar och stjärtlappar för vinterlek.
I tid inför påsk börjar vi så påskgräs, tillverkar kycklingar i ull som barnen får med sig efter påskfesten. Vi samlar in lökskal för att färga ägg till påsklunchen.
Vi förbereder trädgården för våren genom att sopa och kratta. Barnen sår solrosor som får gro till plantor. Under våren planterar vi vårblommor och groddar potatis. Vi rensar rabatter, sår, planterar och vattnar. Vattentrappan tas på nytt i bruk för vattenlek.
Föräldrar kommer till en gemensam arbetseftermiddag i trädgården.
Vi avslutar läsåret i juni med en sommarfest tillsammans med föräldrar och barn på vår blommande gård. Vi dansar ringdans och sjunger sommarsånger. Festen avslutas med en avskedsceremoni för de barn som ska börja förskoleklass.
De föräldrar och barn som kan och vill, hjälper till att pysslar om trädgården under sommarledigheten.